Miten suomalainen yritys voisi hyötyä metaversumista?

Lokakuussa vuonna 2021 tehtiin suuri julkistus, kun Meta (ent. Facebook) ilmoitti kehittävänsä täysin digitaalisen ja virtuaalisen metaversumin eli Metaversen. Se merkitsi samalla miljardien dollarien sijoittamista alustan kehittämiseen ja itse virtuaalisen maailman tuottamiseen sekä uutinen tuhansista uusista työpaikoista Euroopassa levisi kulovalkean tavoin.

Unsplash

Vaikka julkistuminen taatusti pisti perhoset kiertämään vatsassa, itse metaversumin tulo voi kestää vielä useita vuosia. Se ei ole kuitenkaan estänyt metaversumin hehkutusta ja sijoitusmahdollisuuksien ilmestymistä markkinoille. Hyvin moni yritys jo taatusti miettii, kannattaako niihin ottaa osaa ja miten.

Tällä hetkellä on kuitenkin liian aikaista puhua siitä, minkälainen metaversumi tulee olemaan, koska mikään ei ole vielä varmaa. Täten myöskään mahdollisista yritystason toimintamahdollisuuksista, markkinointikeinoista ja menestyksen todennäköisyyksistä ei ole näyttöä.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö metaversumiin voisi jo valmistautua. Selkeästi se tulee olemaan suuri osa tulevaisuuden yhteiskuntaa, tavalla tai toisella. Jo nyt elämä on siirtynyt kasvavissa määrin älylaitteiden ja tietokoneiden tarjoamiin digitaalisiin maailmoihin.

Pelaamisella iso merkitys metaversumiin

Digitaalisuuden suosiminen on voitu nähdä tähän mennessä selkeästi esimerkiksi kauppaostosten siirtymisenä nettiin ja vaikkapa pelaamisen muuttumisena fyysisestä pelaamisesta nettipelaamiseen, esimerkiksi raha-automaateilta nettikasino NetBet:lle. Pelejä kehitetään yhtä lailla yhä virtuaalisemmiksi ja VR-todellisuudessa pelattaviksi.

Ei siis ollut yllättävää, että monet suuret peliyritykset ovat ilmoittaneet halukkuudestaan tuottaa metaversumiin tekniikkaa ja tarjota tätä ennen pelaajille kurkistuksia metaversumiin. Virtuaalisissa maailmoissa seikkailevat avatarit ovat jo pääosassa lukuisissa tunnetuissa peleissä.

woman wearing black VR goggles

Unsplash

Niiden sisältämät ideat muiden kanssa kommunikoinnista, uusien tilojen rakentamisesta, kaupankäynnistä muiden pelaajien kanssa ja luodun virtuaalisen maailman tutkimisesta tulevat olemaan paljon pelaaville erittäin tuttu konsepti. He pystyvät täten omaksumaan metaversumin nopeammin.

Suomi on ollut menestyksekäs alusta monelle peliyritykselle, joilla on vahvaa tietotaitoa luoda virtuaalisia maailmoja myös metaversumiin. Jo vuosikymmenien kokemus pelien kehittämisestä ja yleisestä digitalisaatiosta antaa suomalaisille peliyrityksille etuaseman. Täten etenkin virtuaalisiin maailmoihin peliratkaisuja tuottavat yhtiöt voivat menestyä muita enemmän.

XR-osaaminen on Suomessa vahvoilla

XR eli lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden yhdistävä tekniikka on niin ikään hyvillä kanteilla Suomessa. Sitä hyödynnetään useilla toimialoilla, jonka ansiosta tekniikan mahdollistavaa ekosysteemiä on voitu kehittää. Se pystyy nykyään tuottamaan ratkaisuja kaikille XR:n osa-alueille.

Suomalaiset yritykset tuottavat jo nykyään muun muassa tekniikan vaatimia laitteita, ohjelmistokehitysalustoja, XR-sisältöä ja eri toimialoille suunniteltuja, räätälöityjä sovelluksia. Osaamisen markkinointi tuleekin olemaan suurin haaste, koska globaalisti katsottuna Suomi on melko pieni toimija.

Apuna suuressa kokonaisuudessa

Meta ja Suomi eivät ole kuitenkaan virtuaalisessa osaamisessa toisilleen tuntemattomia toimijoita. Esimerkiksi Facebookin Oculus-virtuaalilasien ensimmäiset prototyypit kehitettiin Oulussa, kun VR-teknologian uranuurtaja Steven LaValle valitsi kaupungin kehitystyönsä kodiksi.

Vaikka maastamme ei syntyisikään seuraavaa metaversumin uranuurtajaa, suomalaisen ammattitaidon ja koulutuksen hyvä maine on jo löytänyt tiensä markkinoiden suurten yritysten korviin. Onnistuneita ratkaisuja luovat ja pieniäkin ohjelmistoja tuottavat yritykset voivat täten onnistua myymään tuotteitaan ulkomaille.

Osa Metaverse-työpaikoista ja -kehitystyöstä Suomeen

Meta ilmoitti yli 10 miljardin dollarin sijoituksesta metaversumin kehittämiseen heti sen julkaisuilmoituksen jälkeen. Sen suurin rahaerä tulee olemaan kiistatta kehityslaitosten perustaminen ja työntekijöiden palkkaaminen, jota varten yritys etsiikin yli 10 000 osaajaa Euroopasta.

Suomi ja etenkin Helsinki ovat pitkän aikaa olleet Euroopankin mittakaavassa osaavia keskuksia digitaaliselle yritystoiminnalle. Suomalainen infrastruktuuri vastaa kansainvälisenkin yrityksen tarpeita. Täten osa Facebookin etsimistä työpaikoista ja ehkä jopa keskuksista voitaisiin sijoittaa Suomeen. Se taas vaatii valtiotason kiinnostusta asiaan.

Metaversumin kehittäminen on kuitenkin pitkä prosessi ja varovaisimpien arvioidenkin mukaan voi kestää jopa 15 vuotta ennen kuin se saadaan täysivaltaisesti toimimaan. Parhaimmillaan projekti voisi siis tuoda Suomeen pitkäaikaista, kannattavaa yritystoimintaa.

Comments are closed.